lørdag den 14. september 2013

Haven som helsecenter.

I går da jeg vågnede, havde jeg det bare af h´til, og for en gang skyld havde jeg ikke lyst til at stå op.
Jeg plejer ellers at være morgenmenneske, og stå op ved 4-5 tiden. Men ikke lige i går.
Pu ha det føltes som om jeg havde haft håndværkere på besøg i nattens løb, som havde slået mig i hovedet med en hammer, stoppet min næse til, og glemt deres sandpapir i min hals :-/
Men op kom jeg da.
Jeg starter som regel altid mine morgener med at drikke min kaffe på bagtrappen, men det har jeg ikke gjort i nogle dage fordi det har været for vådt/koldt. Men i går blev jeg helt overrasket over, hvor mildt det var i vejret da jeg kom ud på trappen. Så jeg hentede min kaffe og sad der i en times tid, og nød den milde sensommerluft, duftene og vores havemisser.
Da jeg havde været inde og spise lidt, tænkte jeg at jeg ville sætte mig ud i haven.... eller måske lige klippe døde blomsterhoveder af... ikke lave noget vildt. Bare nusse lidt rundt.

Det var også min intention. Jeg fik da sat min kaffekop på bordet (og sat mig ned i ca. 10 sek. hvis man altså kan kalde det at sidde!) så hentede jeg saksen og gik i gang med roserne, de Stolte Kavalerer .... og ja... inden jeg fik set mig om (du kender det garanteret godt selv), så havde jeg også luget mit rosenbed, og var gået i gang med at luge i højbedene i køkkenhaven.
For en gang skyld følte jeg ikke noget "pres" på mig over alt muligt der skulle laves. Måske var det fordi jeg var gået i haven, med den plan om kun at slappe af, og aller højest nusse lidt rundt.
Jeg hyggede mig helt vildt, og jeg havde faktisk også fået det meget bedre efter et par timer i haven :-D

Det blev desværre ikke til så mange billeder fordi min kamera løb tør for strøm...

Lav Regnbuelupin, Lupinus x Regallis.

Men jeg nåede da at tage billeder af en af de Lupiner jeg såede i foråret. Selv om den kun er ca. 10 cm. høj så har den allerede sat sin første blomsterstand. Den er bare så nuttet :-)

Ja vores jordbær blomstrer sørme stadig, men tvivler nu på den når at sætte modent bær.



Duehoved fra Fru Høneballe.

Sidste år var jeg så heldig, at være aftager af nogle af Fru Høneballes mange overskudsplanter.
Hun sendte mig en kasse med små aflæggere. Nogle af dem vidst jeg godt hvad var, for vi havde aftalt at jeg skulle have nogle af hendes Geranium, som breder sig mere end villigt i hendes smukke have, men så havde den søde dame sørme også sendt nogle overraskelser med :-D
Bl.a. denne smukke Duehoved, som nu blomstrer for første gang i min have. Den har jeg aldrig haft før, så den er jeg rigtig glad for.
At den hedder Duehoved forstår man jo godt når man kigger på blomstens form.


Når man kigger på blomsterne på Duehoved synes jeg det ligner sådan nogle små dueunger,
der i deres rede, rækker hovederne op og tigger mad.



Min "skygge" der følger mig, hvor jeg går og står.
Ja så brugte jeg lige det sidste strøm på batteriet, på at fotograferer den lille killing, som jo render mig i rumpetten lige meget hvor jeg er.

Balancekunst af de store.
For man "skal" da drikke der hvor det er mest besværligt ikk´ :-D 

Nå ja jeg havde da fået det lidt bedre af at være i haven, men ikke mere end at jeg ret hurtigt blev træt, og måtte gå ind.
Da jeg kom ind så jeg, hvor slemt vejr vi har i vente i de kommende dage, så jeg er rigtig glad for, at jeg havde været i haven og nyde, måske, vores sidste varme sensommer dag.

I formiddags kom min søde bonusdatter forbi med hendes 2 skønne unger. Hvor er det sjovt, at se når ungerne (på 2 og snart 5 år) går på rov i Bedstes drivhus, og køkkenhave (det må de gerne) :-D
Inden de skulle køre hjem var jeg lige i haven og finde lidt godt til dem. For der er ikke meget at rutte med når man er studerende (med børn) på en SU. Det blev til lidt tomater, chilier, basilikum (grøn og rød), purløg, syltede rødbeder, og en buket Stolte Kavalerer.
Jeg har sagt til hende, at hun ikke skal bruge sine penge på persille, purløg og den slags vi har i haven. Hun må hellere end gerne få det herude, og jeg synes kun det er skønt at dele vores overskud med vores unger. Så kan hun også være sikker på at det de spiser ikke er sprøjtet med alverdens skidt og møg.

Nå men her er aftens planlagte aftale aflyst, så vi skal bare være herhjemme og pleje vores virus, og hygge med hvad vi nu finder på.
Men først skal jeg lige på en haverunde, det har jeg nemlig ikke nået i dag.

Kan du have en god dag/aften.
Hygge fra Mamse :-)


6 kommentarer:

  1. Hej Marianne.Hvor er det godt at vi har vores haver til at lade op i.Jeg synes også at det er dejligt at du deler ud af dit overskud til familien.
    Sjovt nok viser jeg jo også min duehoved i mit indlæg i dag......den er et arvestykke fra min mors have.Så den sætter jeg stor pris på nu da min mor ikke er her mere.
    Idag har jeg også kun gået rundt og nusset lidt i haven,oven på det store arbejde med det nye bed.Rigtig god weekend til dig, håber du får det bedre knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan tro Jette, jeg anede heller ikke hvad jeg skulle gøre, hvis ikke jeg havde haft min have. Den har reddet mig mange gange for helt at gå i sort :-)
      Dejligt når man kan "arve" planter, eller få planter af familie og venner, så får de pludselig en historie man kan fortælle. Det kan jeg godt lide.
      Det tror da pokker du har brug for at nusse rundt i dag, sådan som i har knoklet med jeres bede.
      Også en rigtig god weekend til jer.
      Knus Marianne.

      Slet
  2. Hej Marianne. Hvor var det bekræftende at læse dit indlæg, for det er nemlig rigtigt, at vi lader op i vores haver og bliver fyldt med energi,når man går igang derude. Det lader til at du har haft en rigtig god dag. Herligt, at du har så meget at høste af, så du kan dele med familien. I min familie siger vi altid: Jo mere man giver jo mere får man tilbage. Det er vist rigtig nok. Rigtig god weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. En have kan redde en fra mange ting, og dårligdomme. Jeg bruger i hvertfald min rigtig meget.
      Ja min drøm er jo at kunne dyrke så meget, at jeg kan få mig sådan en lille vejbod. Men det er et stykke ud i fremtiden. Først skal jeg lige have mere styr på haven. Men indtil jeg får det deler jeg gerne ud af vores overflod :-) Og det er bare rigtigt Birgitte, jo mere man giver ud jo mere får man tilbage.
      Det gælder både havens overskud, men også om det man siger/gør, om det er negativt eller positivt. Jeg har i mange år sagt, man skal huske på at det man giver ud får man 10´fold tilbage. Og det passer. Det er ikke sikkert det kommer med det samme, men det skal nok komme.
      Rigtig god weekend til jer. (Hvor er det altså dejligt at høre at Anders er kommet hjem fra hospitalet igen. Py ha det har sørme også været et langt ophold for ham.)
      Knus Marianne :-)

      Slet
  3. At nusse i haven og deadheade er fantastisk afslappende, også selvom vi kommer til at luge lidt bare en lille bitte smule :)
    Tænk så hurtigt du fik det bedre, det er da dejligt.
    Godt at Duehoved blomstrer fint hos dig, den der dame er da vældig flink, hun har meget mere overskud af planter, men der blev solgt lidt i går og i dag. Så i morgen skal jeg på plantemarked, juhuuu.
    Knus fra Lisbeth alias fru Høneballe :)
    God bedring til dig og havenissen

    SvarSlet
    Svar
    1. Der skal bestemt ikke kimses af, hvor fantastisk en have kan være for ens velbefindende ;-D Det er i hvertfald værd at forsøge, hvis ikke man har prøvet det.
      Det er sært, at nogle af de planter jeg fik fra dig, først er dukket op nu !! Så lang tid efter ? I morgen tager jeg lige et billede af "noget" der er dukket op i den ene af kasserne jeg satte stiklingerne i. Det ligner en Lungeurt (nu er det godt nok lang tid siden, men kan du huske om jeg fik sådan en med ?) Tror nemlig der var nogle af poserne der ikke var navn på, eller også var skriften gnedet ud så jeg ikke kunne læse det.
      Det er ski da godt du kan holde gang i plantesalget på Samsø Lisbeth, nu i ikke har det store udvalg derovre. Det ender jo med at du bliver den førende plante-pusher på Samsø :-D ha ha....
      Jeg er slet ikke misundelig, næsten ikke i hvertfald, (eller også vil jeg ikke indrømme det) over at du skal på plantemarked i morgen ;-) Må du have en rigtig rigtig forrygende god tur.
      Knus Marianne, (der har det lidt bedre, tak.)

      Slet