tirsdag den 1. maj 2012

Sikken dejlig dag....

Sikke en dejlig dag det var i går. Jeg nåede rigtig meget.  Skønt.
Efter jeg for nogle dage siden fik bearbejdet, og renset jorden for ukrudt, der hvor der skulle være bede oppe i frugthaven, var det nemt at gå til for mig i går da jeg skulle til det spændende. Nemlig at plante blomster.
Jeg fik både samle min rosenbue, og nåede at forbande at jeg havde købt en billig model, sat den op og plantet de roser der skal gro op af. Imens jeg ventede på at vores 4 m3. barkflis skulle ankomme..... det kom nu ikke :-/
Nå men mine "Multi Blue" Klematiser kom også i jorden. Og da det jo var herrevarmt var jeg trukket i sommerkjolen.... det fortrød jeg i aftes da jeg kom ind og havde været i bad. Av av... jeg som normalt godt tåler solen, havde fået liiiiidt for meget. SÅ kan jeg lære det kan jeg.
I dag stod jeg så op kl. 6 for at kunne komme ud inden det blev for varmt.
Først blev kaffen sat over, også kiggede jeg lige haveblogs i et par timer. Så gik jeg en haverunde med kameraet.

Tazetter, Tulipaner, og Pæon.


Tulipaner og Purløg.


Nacis "Thalia"
Nacis "Mount Hood"

Bagefter satte jeg alle mine småplanter ud på terrassen, så de kan blive hærdet til at være ude i bedene.

De fleste af mine småplanter.

Ja også  forsatte jeg, hvor jeg slap i går. Og det var skønt for der var nemlig skygge i den del af haven, hvor jeg arbejdede.
Morten ringede lige for at høre, hvor vores barkflis blev af. Nå okay vi fik så af vide at det først ville komme efter spisetid.
Så kunne vi godt nå at køre i Jem&fix, og købe de bedafgrænser, en mere rosenbue? (tror jeg havde fået en hjerneblødning, for havde jeg ikke lige sagt til mig selv, at jeg ikke skulle have det billige l... igen?) og noget så-og priklemuld.
Morten mente vi skulle køre en omvej, og nyde det gode vejr. God idé, også  blev jeg sur på mig selv, at jeg ikke havde taget mit kamera med. Det gør jeg næste gang kan jeg godt love jer.
Første stop på turen var i en Rhododendronhave. Jamen altså.... jeg nåede at forelske mig i de første 5 Rhododendron inden vi var ude derfra. I tankerne var jeg allerede ved at overveje, hvor vi kunne lave flere Rhododendronbede.
Så kørte vi til Hald Ege, og besøgte en "forretning", der egentlig er en institution, hvor der arbejder udviklingshæmmede. Der er plantesalg, en slags dyrepark a la Randers regnskov i mini mini format. Med væksthus med eksotiske planter. Og et væksthus med forskellige slags Kaktuser.
Alt sammen passes af de udviklingshæmmede.
 Der var jeg så heldig at finde en hvid Løjtnantshjerte. Så jeg købte 2, og 3 Lilla Kobjælder.

Hvid Løjtnantshjerte.
3 stk. Kobjælder.

Så gik turen videre til Løvbjerg, hvor jeg købte fyldte lyserøde Margueritter, 3 stk. mørklilla Margueritter, 10 små røde Flittigliser, 10 stk. Tagetes, 10 andre planter med gråt løv (Har glemt hvad de hedder.)  2 Spanske Margueritter, og 3 bakker Persille. Plus nogle madvarer.
Ovre i Rema 1000 købte jeg 10 små Buksbom, 2 Palmer til Terrassen, 6 hvide Nelliker, 1 Kaprifolie og 2 hvide Hortensia.  Så var bilen så godt som fyldt, og vi havde ikke engang købt det vi egentlig kørte ud for at købe.
Morten mente dog godt der kunne være mere så vi kørte i Jem&fix, hvor de selvfølgelig ikke havde de bedafgrænser jeg ville have, så jeg købte nogle i træ i stedet for. Rosenbuen var udsolgt (heldigvis?? måske) også skulle Morten bruge noget rosenjord, og en stolpe.
På vej ud af butikken fik jeg øje på de bedafgrænser som jeg egentlig ville have. Nå skidt der røg lige 2 stk, med hjem til den sti der skal være nede i græsplænen op mod terrassen. Ja og 4 dræbersnegle fælder (selv om vi ingen snegle har set i år. JU HUUUUU men vi må hellere være parate hvis der kommer nogle.)
På en´eller anden måde fik Morten plads til det hele i bilen. Godt gået siger jeg bare. Også spurgte han mig faktisk om jeg ikke også jeg skulle have en bænk!!!
Nå den venter jeg altså lige med.

Bilen da vi kom hjem.
Ja man kan sgu ikke beskylde os for ikke at gøre tingene ordentlig når vi endelig er i gang ;-D ha ha...
Skal der handles skal det gøres med manér. Men jeg glemte så-og priklemulden ha ha.....

Jeg fik forresten 1 m. tomme firkantede plastbøtter til at så i i Løvbjerg. Det var faktisk Morten der sprugte mig om ikke jeg kunne bruge sådan nogle til at så i. Og inden jeg havde fået sagt noget, havde han sprugt en ansat om vi måtte tage de tomme bøtter der stod ved en reol.

Da vi kom hjem gik jeg i gang med at plante det sidste jeg manglede, og sætte bedafgrænser ned i jorden. Det er jeg ikke færdig med endnu, for det tager godt nok lang tid.
Men hold da helt op det ser sgu godt ud nu oppe i frugthaven. Tror det bliver mit yndlings sted når det er færdigt.
Vores barkflis??? næ du, det har vi ikke set noget til endnu.

I morgen vil jeg se om jeg kan huske at tage billeder af frugthaven. Vil helst vise jer den når den er helt færdig.

Nå nu er det ski kaffetid. Apropo kaffe!! Jeg har købt et termokrus, jow jow så nu er det sgu slut med iskaffe når jeg går i haven ;-D ha ha..... og jeg har allerede præsteret at brænde mig på kaffen fordi jeg havde glemt at det ikke var mit sædvanlige krus jeg drak af :-D

Håber i har haft en lige så dejlig dag som mig, måske med knapt så mange indkøb, men alligevel.
Sov godt når i når der til. Jeg tror jeg kommer til at sove godt i nat.

Hygge fra Mamse.






12 kommentarer:

  1. Er du da så vild Marianne, som du køber ind, hold da op, end ikke jeg kan klare så meget på en væk fra øen tur :o)
    Det skulle vel aldrig være Hjørnegaard I besøgte, hvor I så på rhododendron?
    Glæder mig til at se nogen af projekterne færdige.
    Men husk nu at tage den med ro, og pas på med sommerkjolen. Så langt er jeg bestemt ikke nået endnu, jeg går stadig rundt i vintertøjet, men måske i morgen lidt mindre varmt tøj :o))

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror faktisk godt det kunne hedde Hjørnegaard. Neeeej der er bare lækkert derude. Men hvis du kender den ved du det selvfølgelig :-D
      Ja i morgen skal jeg tage den med ro, for der skal jeg hen og have taget blodprøver igen. Og tror måske også jeg skal prøve at NYDE haven i morgen. (Selv om der er nogle planter der venter på at komme i jorden.)
      Her har været rigtig rigtig varmt, og solrigt. Så sommertøjet måtte luftes. Jeg måtte faktisk gå ind på et tidspunkt fordi jeg var ved at omkomme af varme. Så jeg ventede et par timer til det var blevet lidt køligere.
      Jeg tror da måske også i har haft det noget køligere end vi har haft. For vi havde næsten 20 grader i skyggen :-D

      Slet
  2. Jeg skal da lige love for, at i har fået shoppet igenem. Man skal jo også slå til, når tilbudende er der. Købte i også solcreme ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæ hæ næ solcreme købte vi ikke, men det skulle vi nok have gjort ;-D

      Slet
  3. Det er da et veludviklet shoppe-gen, du har :) Dejligt at få lov at fylde bilen med planter og havesager. Du har da også gang i ret mange ting i haven - pas nu på dig selv og husk at slappe af indimellem.

    Rhododendron er fantastiske og man bliver let forelsket i en hel flok på denne årstid. Kan ikke huske om du har rhododendron bed allerede i haven?

    godnat.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Mit shoppe-gen er først kommet til efter jeg blev over 40. Førhen kunne jeg ikke finde ud af at købe noget til mig selv. Der var det altid mine sønner jeg købte til. Men jeg skal love for jeg har fået det lært ;-D ha ha...
      Jo jeg har et´surbundsbed, det lavede jeg sidste år, men kunne da sagtens finde på at lave nogle flere. Bare ikke lige nu. For tror vist jeg har gang i nok for tiden. Men jeg har allerede nye idéer jeg går og rumsterer med ;-D
      I morgen tror jeg, at jeg skal slappe af :-D
      Også en rigtig god nat til dig.

      Slet
  4. Ja bilen blev da fyldt op! Godt at købe ind til haven, så må solcremen vente til en anden dag!
    Den hvid løjtnantshjerte må jeg også have fingre i. Den er vist på flere blogge og den er smuk, er den!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den´må du ha´Bente ;-D Jeg er jo også lidt vild med den med mørk løv, tror det var Fru Friis der viste den. Den skulle få røde blomster.
      Altså hvor findes der bare mange skønne forskellige blomster.
      Ha´en dejlig solskins dag.

      Slet
  5. Jamen altså, sikke I fik handlet.. gode og fornuftige ting, selvfølgelig.
    Ja, man skal passe på med solen, for vinden køler i øjeblikket så man måske ikke opdager det før det er for sent.
    Håber du har haft ligeså flot vejr i dag..

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja man skal sørme passe på med solen, men plejer ski ikke blive skoldet :-D En´gang skal jo være den første.
      Vejret er bare så flot, men jeg måtte gå ind fordi det var for varmt. Nu sidder jeg lige og stener lidt, også vil jeg gå ud når det er blevet lidt køligere igen.
      Sidder lige og ser NEWS, og kan se de har lovet FROST her om nogle dag (om natten) :-( Uha der bliver godt nok nogle planter, der skal dækkes så. ØV altså. Det synes jeg altså ikke godt om.

      Slet
  6. Hold da op, I har jo TØMT butikken :D Kender det godt, man kan ikke lade vær' med at købe ind og hele tiden forbedre haven :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha nu sørgede vi jo for at fordele vores vilde indkøb i 4 butikker, så der også blev lidt til de andre kunder ;-D ha ha...
      Jamen selv om jeg købte mange planter syner de ikke af så meget fordi haven er så stor, og der er mange steder, der skal beplantes. Men det er lidt lækkert at "gå amok".
      På et tidspunkt må det da lykkedes, at få det hele beplantet :-D

      Slet