torsdag den 6. september 2012

Stilhed i haven.

Ja stilhed i haven er nu nok så meget sagt, men der er været stille fra min side i hvertfald. Da jeg lagde mig til sengs med "et eller andet"? som jeg nu, (tror jeg), er ved at være ovre. Heldigvis for så kan jeg måske komme i haven i dag.
Men ellers skal jeg da lige love for at det har blæst de sidste par dage. Så det kunne da være det samme, at gå rundt derude i det møgvejr (sorry, men efteråret er altså ikke min yndlings årstid.) Og jeg må da sige det begynder at "lugte" af efterår. Selv om de næste par dage skulle blive godt vejrmæssigt, efter vejrudsigten. Det glæder jeg mig til.

Her forleden kunne jeg læse på en blog, at der var nogle der mente det ikke længere var sæson for blomstrende Lupiner. Meeeennn hvis du godt kan lide Lupiner, og ønsker dig en Lupin med en længere blomstring, så få fat i de her;


Lav Lupin, Lupinus x regalis.
Det er en staude Lupin, som bliver ca. 30 cm. men mine er nu blevet noget større. De er rigtig fine, kommer med flere blomstringer på et år, også er det ikke usædvanligt, at den blomstre til langt ind i September. Den skulle være villig til at frøså sig, det vil jeg jo rigtig gerne have, at den gør. (Da de er plantet på en skråning, der bare skal dækkes af planter.)
Hvis ikke man ønsker den skal sprede sig kan man jo bare klippe frøstandene af.


Flere lave Lupiner, her i en lidt mere pang farve.
Så fortvivl ikke, hvis du gerne vil have en Lupin med en længere blomstrings tid. Jeg synes de er skønne i deres rosa/blå nuancer. Dem vil jeg gerne have rigtig mange af.
Jeg kan oplyse, at frøene har jeg såmen købt henne hos min lokale Spar købmand. Så find en Spar, og se om ikke de skulle have dem. Og hvis ikke de har dem nu har de dem sikkert til foråret :-D
Pøj pøj med det.

Inden jeg slutter helt vil jeg gerne sige velkommen til de nye faste læsere. Skønt der er nogen der gider læse med. Og hold dig endelig ikke tilbage, hvis du har en kommentar, eller spørgsmål til noget af det jeg har skrevet :-D

Ha´en rigtig dejlig dag.
Hygge fra Mamse.

8 kommentarer:

  1. Hej Marianne
    Den er da rigtig fin din lupin, i det bed mine lupiner bor kommer der liljer og roser bagefter, men det kunne da være sjovt med blomstrende lupiner også.
    Den lyserøde jeg viste i mit indlæg var der en del som gerne ville have haft købt: har kigget hjemmesiden ud ved ham som solgte dem,men der er ingen med dit sortsnavn så dem som ville have fat i den må jo ringe til ham og specifikt be om den lyserøde :O)Eller så selv.

    mange hilsner fra Helle og tak fordi du gjorde mig kloger på lupiner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ja Helle, eller så selv ;-D Og det er faktisk slet ikke besværligt.
      Ved du hvad de hed dem han havde? det kunne være sjovt, at vide.
      For den Lupin jeg nævner (også kaldet Regnbue-Lupin) er en krydsning imellem 2 forskellige Lupinsorter; L. polyphyllus og L. arboreus (har jeg netop i morges læst mig til) Det kunne jo være at en af "forældrene" er af den slags han solgte.
      Ja Helle, det er ski en hel videnskab med de planter. Jeg synes jeg lærer noget nyt om planter hver dag :-D

      Slet
  2. Hej Marianne
    Ham der solgte dem hedder Flemming Willesen. plantestedet.dk
    Nå jeg ville da bare lægge en kommentar. Sjovt nok har jeg taget billeder af mine blomstrende lupiner i dag, der er 4 forskellige, så du er ikke den eneste, som har blomstrende lupiner nu :o)
    Håber du har det godt i dag, så du kan komme ud og bestille noget i haven. Det blæser godt nok, men solen skinner nu hos os.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen det er da altid dejligt når du lægger en kommentar Lisbeth :-D
      I dag har jeg det meget bedre, så jeg har´sørme været i haven. Men jeg passer lige lidt på, så jeg ikke ender på langs igen ;-D Ja her har det godt nok også blæst rigtig meget, så selv om jeg lavede noget var jeg nød til, at beholde trøjen på. Det har faktisk været koldt når ikke solen lige var fremme.
      Jeg må da lige ind og kigge dit indlæg, og se dine Lupiner.
      Knus :-D

      Slet
  3. Hvor er den smuk.
    Jeg holder også af lupiner og har dem flæere steder i haven.
    Tak for kigget.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
  4. Ja Aase, Lupiner er smukke, det kan vi hurtigt blive enige om ;-D De hører lige som landhaven til. De er nemme, taknemlige, og smukke. Elsker alle de smukke farver de fåes i.
    Velbekomme, du er altid velkommen til at kigge med.

    SvarSlet
  5. Håber det går den rigtige vej så du kan komme ud og nyde et par gode dage i haven Marianne.....vi må suge til os af sommer og sol så længe vi kan :0)

    Skønne lupiner her i september.

    knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak jeg har det meget bedre, så jeg fik da lavet lidt i haven i går :-D
      Ja nu vejret er til det SKAL jeg bare have bund i det sidste, storslemme, ukrudt inden det for alvor sætter ind med efterårsvejr. Der skulle være være en god chance for, at jeg kan nå få ordnet det meste.
      For det er altså ikke så stor en fornøjelse, at ordne have når man fryser om fingrene vel? ;-D
      Mine Lupiner nyder jeg hver dag, jeg er i haven. Skønt der stadig er noget der blomstre.
      Knus

      Slet