tirsdag den 6. marts 2012

Udsigt til en Hortensia.

Siden jeg var ude og shoppe amok forleden har jeg haft udsigt til den smukke Hortensia, jeg købte i Løvbjerg.
For pokker den er lækker i farven, og sin helt overdrevet smukke facon. Den står i en zinkkrukke på sofabordet pynter.
Men for at farven blev gengivet mest korrekt var jeg lige nød til at stille den hen på spisebordet imens jeg tog billedet. I virkeligheden er den lidt dybere i farven.

Hortensia.
Hvis du kigger bagved til højre kan du se min Hawaiiblomst, som jeg også viste i Januar.
Dengang klippede jeg den kraftigt tilbage, fordi den simpelhen var blevet så stor, at den næsten fyldte hele stuevinduet.
Se så lige her hvad der skete for et par dage siden;

Hawaiiblomst.
Ta daaaaa...... ja så blomstrede den da igen. Lige som for at fortælle mig, at jeg ikke skulle afbryde den når den jo lige var i gang med at blomstre.
For som jeg fortalte sidste gang, havde den faktisk blomstret uafbrudt siden Juli mdr. Fantastisk.
Hvor heldig har man lov at være?

Jeg fortalte også i et indlæg, at "nissen" alias Morten, var kommet hjem med noget haveguf til mig ;-D

Her kan du se hvad jeg fik.
For lige knapt en uge siden kom de så i de så i jorden i de medfølgende bakker, og det går da vist LIDT for stærkt.  Geraniumen er i hvertfald blevet lidt langbenet.

Geranium Himaleyense.
På pakken står der, at der er 1 plante i pakken. Okay. Men så vidt jeg kan se er der da i hvertfald 2, for ikke at sige 3 i pakken!!!  (I dag er jeg slet ikke i tvivl. Der ER 3 stk.)
Men Saponariaen, der står ved siden af Geraniumen har ikke vist sig endnu. Dvs. jeg kan lige ane noget i jordoverfladen. Det bliver spændende.
Prøv så lige og se Astilben;

Astilbe.
I går aftes spillede Morten og jeg så Wii (Det gør vi tit) Når vi spiller sidder jeg som regel oppe ved spisebordet og venter til det bliver min tur. Og så faldt mit blik lige hen på Astilben, som står henne ved vinduet.  Jeg havde ski nær fået min kaffe galt i halsen, og var faldet ned af stolen da jeg opdagede det :-D
Prøv lige at se. Der er godt nok gang i den. Jeg var nød til, at finde kameraet lige med det samme ha ha.... midt i vores dyst i Frisbeegolf :-D
Astilbe.
Det er den samme Astilbe, OG jeg har heller ikke flyttet planteskiltet. Der er ca. 12-18 timer imellem de 2 billeder. Det er da helt vildt. Ja og jeg kan så godt fortælle, at Morten vandt dysten, for min koncentration var jo røget totalt :-D

Chilierne er kommet op. Det er frø fra "Black cuban" og "Auroria" som skulle være styrke 8 og 9!!! Det er frø jeg har fået af Susanne, fra bloggen "Akelejer og andet".
Hun skrev et indlæg sidste år, om der var nogle der ville bytte Chilifrø, og det ville jeg da meget gerne. Så fik hun nogle af dem jeg havde. 
De Chilier vi havde sidst år var; "Black n´red" styrke 2, "Cheyenne" styrke 4, og "Early jalapeno" styrke 5. De var rigtig gode, og gav rigtig mange frugter, men vi kunne godt tænke os at prøve nogle med noget mere "go´daw" i. Det "tror" jeg vi får denne gang ;-D

Hostafrølingerne går det også rigtig godt med, nu tør jeg slet ikke siger hvor mange der er..... men lidt flere end 52 stk. som jeg sidst talte det til ;-D hi hi....

Ha´en rigtig god dag.
Hygge fra Mamse.

16 kommentarer:

  1. Hej Marianne. Hihi hvor sjovt, godt du ikke fik kaffen galt i halsen. Jeg har også købt de der stauder, men mine ligger i pakken endnu. Hmmmm måske jeg også skulle gå i gang. Har lige været i haven fordi jeg skulle grave noget op og dele til andre søde bloggere og så var jorden FROSSEN. Så man kan ikke engang sætte dem ud i haven endnu.

    Ha´ en god solskinsdag.
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også tænkt på, om ikke jeg skulle have ventet med at putte dem i jorden (altså indenfor). Det var måske en ide´at flytte dem ind i vores soveværelse, for der er altid køligt. Så kan det være de "falder lidt til ro". Det varer jo nok lidt tid inden de kan komme ud i jorden i haven.
      Ha ha man ved det jo godt, men man kan ikke lade være at begynde så tidligt. Man er så optimistisk. Men det skal nok gå. De får i hvertfald et ordentlig forsping her inde i varmen ;-D
      Nu skinner solen også her :-D Skønt.

      Slet
  2. Hej Marianne hold da op, det er da nogle stauder med krudt i, som du der har fået, måske er det en god ide at sætte dem koldt , for ellers kan du da få problemer med at finde plads til dem. ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ja, men jeg skal nu nok finde en plads til dem..... et eller andet sted ;-D

      Slet
  3. Hej Marianne
    Sikken en masse solstrålehistorier, du kan fortælle. Både hawaiblomsten og frølingerne og hortensiaen er så fin i farven.
    Jeg har jo også købt astilbe, både i Bilka og i Netto. Jeg kunne med det samme se, at de var begyndt at spire, så jeg plantede dem i store potter, nu står de fint i vores redskabsskur og har også stukket hovedet ovenfor. Hvis stykket havde været klar til plantning, ville jeg have plantet i weekenden, men det var det ikke. Jeg købte jo også sibiriske iris, de er også ved at gro. Så mit råd til andre er at sætte dem i potter nu, for de er i fuld gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da nogle gode pakker du også har fået fat i kan jeg høre. Hos mig var det kun Geraniumen der havde bitte bitte små spirer.
      Nu er der nok ikke andet og gøre end, at putte dem i nogle større potter også stille dem køligt.
      De Pæoner jeg købte forleden har også spirer, så de ryger i en stor potte indtil de kan komme ud i jorden. Lækkert, som det hele titter frem. Man bliver ski i så godt humør :-D

      Slet
  4. Sikke en grokraft... det er noget der vil noget ;o)
    Det er ski da en herlig nisse du der har fundet dig - pas godt på ham :o)... og så gider han oven i købet at spille wii også... men det er måske fordi han vinder... hø hø ;oD
    Hawaiiblomsten er skøn... der er noget eksotisk over din stue ;o)

    Ha en go dag...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeps du kan tro jeg passer på min "nisse" ;-D hi hi....
      Ja vi spiller alt muligt. Så gælder det om, at have "håneretten". Det kan vi få rigtig meget sjov ud af. Og du har ganske ret, han vinder RIGTIG tit. Men det gør mig ingenting. Det er værre hvis han taber, så vil han have revance med det samme ha ha.....
      Hawaiiblomsten er jeg også rigtig glad for. Det er vist kun i vindueskarmen at vores stue er eksotisk hi hi... ;-D

      Slet
  5. Ja det er da en ren forårslyst på din blog. Jeg kan da godt forstå, at kaffe røg ned forkert, for det er da mirakuløst så hurtigt, den astilbe er kommet op! Den skal nok flyttes til køligere omgivelser, ellers får du den som en stueplante, inden du får set dig om.
    Lykkelige du med et kinderæg af EN geranium, som blev til 3!

    SvarSlet
    Svar
    1. Min Astilbe ER blevet flyttet til køligere omgivelser, det er de andre stauder også ;-D Så må vi se, om de slapper mere af.
      Ja det er da totalt fedt med den Geranium, sådan nogle pakker kunne jeg godt bruge nogle flere af ;-D

      Slet
  6. Sikke en lettelse at se at din Black Cuban er kommet op. Mine kom nemlig ikke!
    Jeg har det nu også med at så de 'tvivlsomme' frø selv. Godt det ikke var dem jeg sendte til dig ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen ved du hvad, hvis du vil kan jeg da sende dig nogle af "dine" frø? ;-D For jeg har ikke sået dem alle, så mange planter har jeg jo ikke brug for. Så skal du bare lige sende mig din adresse :-D

      Slet
  7. Jeg tror mine Astilbe skal pottes i morgen, det er da nogle planter der vil noget kan jeg se. Mine er også købt i Netto. Er dine også Milk and Honey?

    SvarSlet
    Svar
    1. Se det ved jeg faktisk ikke. De er købt i Aldi, og der står kun det lantinske navn på pakkerne.
      Men jeg synes jo det er fantastisk man kan købe stauder med sådan en grokraft til kun 10 kr. pr. pakke :-D

      Slet
  8. Hold da op, hvor det gror hjemme hos dig. Det ser helt utroligt ud. Jeg bliver helt misundelig, for så hurtigt går det slet ikke her, selvom det er kommet op, så er det stadig meget småt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja man må sige de gror godt planterne :-D Skønt.

      Slet