søndag den 29. januar 2012

Pragtsnerle.

I går viste jeg et billed af en Pragtsnerle, jeg så nede i Spanien i sommers.
Blomsterne var så store som en knyttet hånd, i en rigtig flot lyseblå farve.
Jeg ville rigtigt gerne have haft frø fra den, men jeg kunne ikke finde nogle frøstande på planten, desværre.
Men til alt held har jeg set, at man kan købe nogle frø til en plante der ligner.
Det er måske ikke helt den samme, men det gør ikke noget.
Jeg havde faktisk en Pragtsnerle i mit drivhus sidste år, som jeg havde fået af min søster, godt nok med noget mindre blomster, men med nogle helt vild flotte farver.


 
Min Pragtsnerle.


Pragtsnerle.
Fantastisk flotte blomster, men afhængig af vejret kunne hver blomst holde fra et par timer, til en dag. Så det var med at nyde dem når de var der. Og det gjorde jeg så´ når jeg sad i drivhuset, og nød min kaffe.

Tilføj billedtekst
Godt nok holder blomsterne ikke så længe, men der kommer masser af blomster på hver plante.
Så i år har jeg planer om at så´ en hel masse. Så jeg forhåbentlig kan få et helt blomsterflor rundt om minidrivhuset, som står inde i mit drivhus, og som jeg bruger som reol til det jeg sår, og prikler ud.
Det behøver jo ikke kun at være spiselige sager man har i sit drivhus.
Ha´en dejlig søndag.
Hygge fra Mamse.










14 kommentarer:

  1. Den er smuk! Men jeg har de »rigtige« snerler i haven, så jeg skal ikke have flere. Din breder sig selvfølgelig ikke, som min gør.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg går ud fra, at den snerle du taler om er en ukrudts snerle? ;-D
      Vi taler meget om farver på planterne her i huset, og Morten er altså ikke til det meget farverige som jeg er. Så sidste år opdagede han en, iøvrigt smuk hvid, snerle (ukrudt)over i vores "vildnæs." Den fik jeg afvide, at jeg ikke skulle pille op. Uha men jeg er jo livræd for at den skal brede sig helt vild og tovligt, og når de først har etableret sig er de ski ikke til at blive af med igen. Så jeg må nok indrømme, at jeg hiver den op, hvis jeg ser den igen. (Håber ikke han kigger på bloggen, og kommer i tanke om "hans" snerle) ;-D hi hi.....

      Slet
  2. Den er rigtig køn din pragtsnerle, vi må håbe det lykkes dig at få mange af dem. Mon ikke de er ret nemme, jeg kender et sted, hvor damen selv sår og sælger, så jeg tror det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er rigtig køn ja. :-D
      Jeg tror min søster glemte at tage frø fra sin plante sidste år, så jeg må hellere forære hende nogle frø, så hun kan få en plante igen i år. Ja jeg tror også den hører til de "nemme" planter :-D

      Slet
  3. Vi havde stor glæde af netop den snerle sidste år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dejligt der er andre end mig der har haft glæde af den lille skønhed :-D

      Slet
  4. Jeg har haft forskellige snerler i mit drivhus de sidste 3 år, og det har været en succes. En taknemlig plante som giver meget igen :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er bestemt en taknemlig plante, det er i hvertfald ikke sidste gang jeg har snerler :-D

      Slet
  5. Hvor er den skøn din pragtsnerle... med den mest fantastiske næsten lysende farve... dem må du har mange flere af :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg må sige, med det samme jeg så blomsten foldet ud (Jeg vidste nemlig ikke, hvordan den kom til at se ud) SÅ var jeg solgt.
      Jeg har lige kigget i mit "frølager", og kan se jeg har mere end rigelig frø til mig selv om min søster. Så hvis du er interesseret, så send mig en mail med din addresse, og jeg vil sende dig nogle frø ;-D

      Slet
  6. Gode billeder.
    Hvor er den dog smuk.

    SvarSlet
  7. Den er sød din lille snerle :-) Jeg har elsket snerler i mange år, især for deres lysende lille tragt.
    Mon du tænker på snerlen 'Heavenly Blue'? Den er virkelig lyseblå, og ganske pragtfuld.
    Jeg havde snerler i mit driverhus sidste år. Det var en success i starten. Men jeg havde været grådig og plantet for mange i krukken, så til sidst tørrede de ud, fordi jeg slet ikke kunne vande dem nok i krukken.
    Jeg skal have Heavenly Blue i mit driverhus, hvis elles mine frø vil spire. Den har været lidt drilagtig til at spire nogle år hos mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ved du hvad, jeg tror faktisk den hedder sådan den snerle jeg har set. (Hvis den ligner den fra mit forrige indlæg?) Er du interesseret i frø fra min snerle, så send mig en mail med din addresse, og jeg vil sende dig nogle frø :-D

      Slet