mandag den 3. september 2012

Så har jeg gjort det igen.

Hele weekenden har jeg holdt fri fra havearbejde. Min ryg trængte i den grad til totalt fred. Jeg er ret stolt af, at jeg kunne holde mig fra at rode i jorden. Meeeen det skulle nu ikke afholde mig fra at køre på "planterov" igen igen ;-D
Jeg havde jo læst, at de søndag i Jem&fix ville have Sommerfuglebuske til meget billige penge. Så jeg væltede ud af sengen, på en højhellig søndag, havde knap fået søvnen ud af øjnene før jeg sat i bilen på vej efter planter. OG JEG HAVDE IKKE ENGANG NÅET AT FÅ MIN MORGENKAFFE!!! Men denne gang ville jeg bare ikke køre forgæves. Det er jo sket nogle gange, hvor jeg har kørt efter planter, også var der ingen tilbage da jeg nåede derop.
Desværre var der kun lilla Sommerfuglebuske, men de var ski så søde at jeg købte 3 stk. "Ile de France" hedder de, og 4 stk. store flotte Geranium "Rozanne".

Søndagens "fangst".


Sommerfuglebusk, Buddeleia dav. "Ile de France", de er bare så søde de bittesmå blomster,
med det lille røde "øje" i midten.


Storkenæb, Geranium "Rozanne". Blomsterne er bare så fine på dem.
I formiddags gik jeg så i haven, og begyndte at plante nogle af planterne jeg købte i går ud i bedene. Det var bare skønt, at gå rundt ude i solen og hygge sig.
Over middag gik jeg lige ind for at holde en lille kaffepause, inden jeg skulle i gang igen. Så sagde havenissen, at han havde set de havde nogle rigtig store Hosta i Løvbjerg til 50 kr. "Kunne vi ikke bruge sådan nogle?" Joooo det mente jeg da godt vi kunne. Så afsted det gik. Der "faldt" så lige 5 store Hosta op i vognen, og 24 stk. Campanula til 10 kr. stykket.
Nu vi var af sted spurgte jeg om ikke vi så skulle køre op i Jem&fix, for jeg kunne godt tænke mig nogle flere Geranier. Da vi så kom derop fandt vi 7 stk. og ja så røg der lige 2 stk. Sommerfuglebuske mere med hjem.
Hvad der bare irriterede mig var, at de i Jem&fix også havde Campanulaer til 10 kr.! For de var bare dobbelt store, og fine som dem vi lige havde købt i Løvbjerg.  Øv. Nå det var der jo ikke så meget at gøre ved.
Hold da magle bilen var godt fyldt da vi kørte hjem;


Mandagens "høst".
Nøj det kriblede bare i fingrene for at få det hele i jorden, og se hvor fint det ville blive. Så jeg gik straks i gang da vi kom hjem. Jeg knoklede indtil kl. var over 19, og Morten kom ud med aftensmad til mig. Men der var jeg også så færdig, som i færdig!  Der mangler stadig, at blive lavet en masse endnu, men det skrider godt fremad.
Jeg vil endnu ikke vise, hvor langt jeg er nået ;-D Men det ser knagme godt ud kan jeg godt fortælle :-D
Selv om jeg er godt smadret, kan knapt nok rokke med ørene (som om jeg nogensinde har kunnet det) er jeg helt vild oppe at køre over, hvor godt det bliver.
Havde jeg kunnet holde til det var jeg blevet ved noget længere tid. Men nu vil jeg slappe af, ha´noget kaffe, og håbe min ryg vil være med til at "lege" igen i morgen ;-D
Når jeg er færdig med det jeg er i gang med ude i haven, skal jeg i gang med et nyt projekt! Som er lidt hemmeligt endnu ;-D Glæde rmig til at fortælle om det. Det bliver SÅ godt er jeg sikker på.
Håber din dag har været lige så god som min, så har den nemlig været rigtig god.

Må du ha´en dejlig aften.
Hygge fra Mamse.

19 kommentarer:

  1. Ja men Marianne skal I spise havregrød de næste mange dage? Sikken en masse fine planter, I har købt. Det bliver helt sikkert flot, glæder mig til at se det og dit nye projekt.
    Og så lige den moderlige formaning, pas nu godt på dig selv :) nå det er du nødt til, så du finder nok ud af det.
    Hvad kostede sommerfuglebuskene? Jeg har jo også solgt ud af mine mange frøsåede i denne weekend, så det kunne være sjovt at vide, hvad de kostede.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha nej, jeg har ellers ikke noget imod havregrød ;-D Men jeg har jo været heldig, at finde planter til fornuftige priser, så det var faktisk ikke så slemt.
      Sommerfuglebuskene har jeg givet 34.50 kr. pr. stk. for.
      Og de Geranier jeg fandt i dag FIK jeg faktisk. De var på vej i containeren! Sagde den søde Jem&fix dame :-D Jamen vil du tro mit held! Jeg troede ski hun lavede sjov med os, men den var god nok. De er lidt triste, så hun mente ikke de kunne sælge dem. De skal bare lige have lidt kærlig pleje af Mamse her, og en lille sød snak på vejen, så skal de nok komme sig... håber jeg. Det er da forsøget værd.
      Men nu tror jeg heller ikke vi skal have flere planter i denne mdr. ;-D Måske :-D ha ha... Det skulle da lige være et par buske... eller noget.
      Knus.

      Slet
    2. Ja det var en fin pris for sommerfuglebuske, jeg tog 25 kr. for mine.
      Gratis planter kan man ikke sige nej til, du skal nok få dem nurset, så de kommer sig :)
      Lad os nu se, om du ikke falder i et billigt tilbud igen i løbet af måneden. Det skulle undre mig.
      Knus

      Slet
  2. Sikke dog et par dejlige vognfulde du kom hjem med der. Du må have haft det som et barn i en slikbutik - sådan ville jeg ihvertfald have følt det, er jeg sikker på.

    Det var "heldigt" at din havenisse kom for at "redde dig" inden ryggen sagde helt fra. Kender det rigtig godt; at tiden flyver og man glemmer tid og sted. Men det er jo netop én af grundene til, at vi elsker at være i haven - der er så dejligt meget flow :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Netop Susanne, det var lige præcis sådan jeg havde det ;-D Som et barn i en slikbutik.
      Ja ham Morten kender mig jo godt nok til at vide, at jeg glemmer tid og sted når jeg er i haven. Men for pokker da, jeg kunne knapt nok gå op af trappen til terrassen da han kom ud med maden. Så det var lige i "sidste øjeblik", hvis ikke jeg skulle have kravlet derop. Men det er heller ikke første gang så. Og nok heller ikke sidste gang. Men jeg elsker min have :-D

      Slet
  3. Smuk farve, 'Ile de France' har, og 'Rozanne' slå aldrig fejl.
    Glæder mig til at se resultatet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Sommerfuglebusken er hel fin i farven, selv om jeg også gerne ville have haft nogle hvide og pink, hvis de havde haft det :-D Håber da jeg finder nogen på et tidspunkt. Vel at mærke til den rigtige pris :-D
      "Rozanne" håber jeg kan holde ukrudtet, specielt skvalderkålen, væk :-D

      Slet
  4. Det er altid dejligt at få nye planter med hjem. Jeg plejer at gå shop-amok på plantemarkederne, hvor man kan få så mange forskellige og sjove planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg plejer også, at købe de mere specielle planter på plantemarkeder, eller planteskoler. Men alt "fyldet" det der bare skal holde ukrudtet stangen, køber jeg så billigt som muligt.
      Lige med undtagelsen af de Sommerfuglebuske jeg har købt, de er jo mere til pynt, men både smukke og billige :-D Så kan man da ikke forlange ret meget mere vel ;-D

      Slet
  5. De er altså også specielt flotte de somemrfuglebuske du har fået fingre i! Jeg er også vild med både farve og farveklat i midten! Det blir' spændende når du viser projektet færdigt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg har da været ret heldig, hvis jeg selv skal sige det, med de planter jeg har fået/købt :-D
      Mit projekt kan jeg først gå i gang med når jeg er færdig med den store skråning, og det kommer til at tage noget tid. Så det varer lige lidt endnu inden jeg kan afsløre noget ;-D

      Slet
  6. Skal love for det er en teaser, kan næsten ikke vente på billeder. Det kan kun blive godt.
    Fortsat god arbejdslyst, og pas nu på dig selv...
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ;-D Ja jeg satser da på, at det skal blive godt :-D
      Nu må vi se hvor meget jeg får lavet i dag, for er lidt smadret efter i går. Så jeg skal lige passe lidt på nu :-D
      Ha´en god dag.

      Slet
  7. Hold da fast den skråning for nogle planter , det skal nok blive godt..
    Jeg har jo også fået handlet en del på det sidste så jeg er meget tæt på havregrød stadiet..:O)

    Hilsen Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ja Heidi, der er nok mange planter, men den store skråning er også ca. 15 meter lang. Så der skal mange planter til.
      Geranierne skal nu op på den lille skråning bag krukken (ind mod naboens skvalderkål/ukrudt) Så jeg mangler faktisk stadig planter ;-D
      Nu var jeg heldig, at Morten betalte nogle af planterne i går, og at vi fik nogle Geranier GRATIS,(der godt nok havde set bedre dage) Men de skal nok klare sig er jeg sikker på. Så mon ikke vi klarer den i denne omgang.
      Hvad har du købt af spændende planter efter som du snart er på "havregrødsstadiet"? ;-D ha ha...

      Slet
  8. Hej med dig.Sikke da en indkøbsdag du har haft.Rigtig gode planter du fik fat i.Er spændt på at se hvor du planter dem.
    Jeg har meldt mig som fast læser hos dig,da jeg synes du har en dejlig blog.Har selv været hos vores Jem & Fix og fik to stk Japanske Azalea i rosa fv.De er til mit nye bed.Har lige fældet et træ og opstammet min parykbusk,som jeg havde tænkt mig i det nye bed.(se nyt indlæg)Det bliver rigtigt spændende.God dag til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Velkommet til som fast læser Jette, dejligt at du syntes om det du læser :-D
      Jamen jeg syntes da tit man kan finde nogle fine planter i Jem&fix.
      Jeg kan godt se i rigtig har knoklet med at få træ fældet, og stammet op. Uha din Parykbusk, hvor er den altså fin, også efter den er stammet op. Glæder mig til min bliver lige så stor.
      Også en go´dag til dig.

      Slet
  9. Det ligner min lørdag. Men skønt er det når man kan mærke den gode træthed efter en dag i haven. Det bliver fint med alle de sommerfuglebuske. - Den er iøvrigt supernem at tage stiklinger af.
    Bare i fugtig jord - og vupti så har du flere småplanter.

    Held og lykke med det - vil glæde mig til at se floret. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. En god dag i haven kan give selv den mest hårdføre en god naturlig søvn ;-D
      Sommerfuglebuske er bare et must, når man gerne vil tilføre ens bede noget lethed. At den så er nem, at tage stiklinge af er jo kun skønt.
      Tak Eva, det varer lige lidt inden i får lov at se floret ;-D

      Slet