fredag den 4. maj 2012

Udflugt i det grønne.

Som lovet i mit sidste indlæg, vil jeg nu vise lidt fra Borgvold.
Hvert forår plejer Morten og jeg at tage på udflugt til Borgvold inde i Viborg. Ja vi tager såmen derind på alle tider af året.

Borgvold er en stor park, der ligger ned til Søndersø. De har sågar en rutebåd så man om sommeren kan få en sejlads rundt i søen.
Men parken er virkelig en oplevelse værd. Faktisk på alle årstider. Men størst af alt holder jeg af forårets udflugter. Bedene bliver lavet lidt om hvert år, så der er altid noget nyt at kigge på.
Løgplanter, og stauder står i fin harmoni imellem hinanden.
I går aftes tog Morten og jeg ind og gik en aftentur derinde. Der var en skøn stemning derinde, med masse af unge mennesker, der hyggede sig med musik, og boldspil. Måske nogle der havde tilbragt dagen derinde med at solbade?


Beklager de første billeders slørede udtryk.




Vand og romantiske broer, med et loft af bl.a. bøgetræer.


Et kig over på en ø, dækket af hundredevis af Narcisser og andre skønne vækster.


Et kig op mod parkens hjerte, (synes jeg det er.)
Der var masse af store bregner, der var ved at folde deres smukke blade ud. Nogle af de første rhododendroner var sprunget ud.


Et kik hen på nogle kæmpe store tulipanbede, omkranset af buksbomhække.


Skønne farver, både fra alt det grønne, men også fra tulipanerne.
Se lige nogle farver.
Der må være i 1000´vis af tulipaner.




Her kan man få en fornemmelse af de geometriske former på bedene.


Smukke blomstrende træer er der også.


Blomstrende rhododendroner, rislende vand, og den smukkeste skulptur.


Et "eventyrtræ" men en baggrund af kæmpe bregner.


Parken med byen i baggrunden.


Kæmpe store rhododendroner, på størrelse med et pænt stort parcelhus.


Tror såmen også sagtens der kunne "bo" en pæn stor familie, med onkler og tanter under dem.
Fantastisk med "buske" så store, at man kan stå oprejst inde under!!!


En hyggelig sti.
Om en mdr.s tid er der flot uden lige i parken. Hvis du er i nærheden, så prøv om ikke du kan få tid til at lægge vejen forbi. Man kan såmen også købe en kop kaffe, og en is, hvis det var noget. Der er legeplads til børnene, og ænder man kan fodre. Der er masse af bænke som man kan slå sig ned på. Så der er ingen undskyldning for ikke at tage børn, og bedsteforældre med.


Der er også masse af stenskulpturer for dem der er interesseret.

Håber du nød rundturen. Jeg havde håbet rhododendronerne var sprunget ud, men så har jeg jo en undskyldning for at tage derind igen om en mdr.s tid ;-D

Ha´en dejlig aften.

Hygge fra Mamse.

18 kommentarer:

  1. Dejlige billeder fra et skøn sted, har selv været der mange gange.

    GO`Aften til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg blev faktisk først opmærksom på parken for omkring 4 år siden, da jeg lærte Morten at kende. Og jeg har været helt vild med parken siden.

      Slet
  2. Sikke en dejligt rundtur du gav i dag! Hvor er der skønt - med flotte bede overalt. Herligt eventyrtræ, de er specielle! TAK for rundturen...

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme Bente :-D Ja træet er fantastisk. Desværre har de været nød til at save toppen af. Tror måske det var i så dårlig en tilstand, at der var fare for at det ville vælte ned over nogen. Men godt de har bevaret det nederste.

      Slet
  3. Skøn park, det må være et dejligt sted at opholde sig, tak for rundvisningen ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme :-D Der er fantastisk på alle årstider.

      Slet
  4. Det kunne da være, jeg skulle lokke familien med dertil næste gang vi besøger sviger i Viborg. Mange tak for at gøre opmærksom på, at der findes så smukt et sted :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen velbekomme :-D Synes da helt bestemt i skal tage en tur derind. Tror ikke i vil fortryde. (også har jeg ikke engang vist alle blomsterbedene.)

      Slet
  5. Hvor er det altså dejligt med disse blogs. Man får en masse gode ideer og "bekendtskaber" og søreme også gode ideer til ture rundtomkring. Fatter ikke folk styrter afsted til udlandet, når vi har sådan et smukt land. Der er så mange skønne steder rundtomkring, man ikke aner noget om. Den eneste undskyldning for en tur sydpå, sku måske være det kære vejr... Suk... Men lige nu skinner solen smukt, fuglene kvidrer og hunden venter med længsel på sin cykeltur. Må hellere ud i det.. ;))

    Ha en fantastisk weekend og tak for de skønne billeder..

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig. Man får øjnene op for mange steder man ikke vidste fandtes. Og vi bor i et helt fantastisk land, med mange skønne steder, der er værd at besøge.
      Meeeen derfor ville jeg nok ikke sige nej tak, hvis der var nogen der inviterede mig en tur sydpå ;-D hæ hæ....
      Det lyder hyggeligt, med hund og cykeltur :-D
      Også en fantastisk weekend til dig, og velbekomme :-D

      Slet
  6. Tak for rundturen, det var bare en fornøjelse :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme Helle, det var godt du nød den :-D

      Slet
  7. Tak for rundturen, selv uden rhododendron i blomst ser der skønt ud :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme Lisbeth :-D Ja det er bare et skønt sted.

      Slet
  8. Super skønt sted Marianne og altid hyggeligt at komme der - sidst var med skøjter på ;o)

    Har du prøvet bibelhaven ellers vil jeg anbefale dig en tur derop :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo jo jeg har skam været oppe i Bibelhaven, den ligger jo lige ved siden af ;-D
      Men jeg har til gengæld ikke været derinde når skøjtebanen har været stillet op ;-D
      Har du været derinde for nyligt? de har masse af nye stauder med mørkt løv ;-D Det har jeg godt nok ikke taget billeder af, der skal jo også være noget spændende for dem der tager turen dertil :-D

      Slet
  9. Jeg skjønner nu at jeg må tilbake og studere området med alle parkene en gang til.

    Jeg så mest av Bibelhaven og staudehaven da jeg var i Viborg.

    Hilsen www.minminivilla.blogg.no som er hagegal ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ja det er ikke altid man får det hele med :-D
      (Du fortalte bl.a. om en have inde i Viborg, jeg ikke anede eksisterede, selv om jeg bor i området. Den må jeg ind og se snart.)
      Du må da helt bestemt tilbage igen, og se alt det skønne. Jeg bliver aldrig træt af at kigge haver.
      Nu er jeg jo ikke helt ukendt med Norge, (har nok været i Norge ca. 20-30 gang) og i har også mange skønne haver/parker der er værd at se bl.a Vikelandsparken i Oslo.
      Også ved jeg at der findes en masse smukke private haver i Norge. Jeg følger jo med i programmet "Grønn glede" som jeg ser hver gang det bliver vist på dansk tv ;-D Og der ser man virkelig mange skønne haver.
      Det er ikke så tosset at være havegal :-D ha ha...
      Ha´en bra dag.
      Hilsen fra en anden havegal :-D

      Slet