onsdag den 9. maj 2012

Nye røde planter.

I går blev jeg færdig, med at køre barkflis på oppe i frugthaven. Det ser sørme godt ud, men hold op det var hårdt.
I går plantede jeg nogle sommerblomster ud i trærodsbedet. Det er et sats da jeg jo ved det er lidt for tidligt, men jeg har reserveplanter inde i drivhuset, hvis de skulle gå tabt af en frostnat.

I dag da jeg havde været henne ved lægen, og få taget nye blodprøver igen igen....kørte jeg bagefter op til i Jem&fix, fordi jeg manglede en rosenbue. (Selv om jeg godt nok havde lovet mig selv, at jeg ikke skulle have det billige lort igen.) Men jeg er altså for nærrig (Læs;fattig) til at købe en rosenbue til flere tusinde kroner. Jeg er jo pensionist. Så jeg håber, jeg på et tidspunkt kan lokke min ældste søn, der er smed, til at lave et par rosenbuer til hans søde mor :-D hi hi....

Nå men som jeg tidligere har fortalt så er Plantorama lige overfor Jem&fix, og da jeg ikke havde andre planer så gik jeg over for at kigge om de havde noget spændende.
Og det havde de da selvfølgelig.  Først og fremmest 3 bakker Lavendler, 18 stk. i alt, som skal være i kanten af blomsterbedet oppe i frugthaven. Så var det sådan set ikke meningen jeg skulle have mere, men nu jeg var der kunne jeg lige så godt kigge.
Også fandt jeg sørme sådan en rød fligebladet Hyld, jeg skulle have til trærodsbedet. Den var nemlig udsolgt ude på vores lokale planteskole, og de vidste ikke hvornår de ville få den hjem igen.

Sambucus Nigra "Black Lace", rød hyld.
Den er godt nok ikke så stor endnu, men jeg glæder mig til den bliver så høj som den kan blive :-D
Også var jeg godt nok ved at gå....  men så kom jeg i tanke om, at jeg egentlig skulle have noget til den store skråning omme i haven.
Så jeg købte også en Parykbusk. Sådan en´ har Morten godt nok sagt vi ikke skulle have, men han var der desværre ikke til at protestere ;-D hæ hæ....
Han sagde jo også for et ½ år siden, at han ikke ville have flere hyldetræer ind i haven! Lige indtil han så den røde hyld på nettet. Så ville han pludselig godt have en´, og det var ellers sådan en´ jeg havde spurgt, om ikke vi skulle sætte i trærodsbedet.

Cotinus cogg. "Royal Purple", Parykbusk.
Så op i vognen røg der en Parykbusk. Den er ikke så køn endnu, men det ved jeg den bliver.
Da jeg kom hjem gik jeg i haven med det samme. Men hold så lige op! det er ikke nemt at plante noget på så stejl en skråning!
Her kunne jeg godt bruge et godt råd. Har du prøvet at plante på en stejl skråning? og hvad erfaring har du gjort dig om det?
Jeg gravede lige som en "hylde" ind i skrænten, også "pakkede" jeg ligesom "bagvæggen" med leret der var nede under jorden for at holde på jorden over busken. Uden om busken har jeg plantet hvide Vinca for at de med tiden skal holde på jorden. Altså noget bøvl...... Hvis det ikke går med, at planten står der, må den flyttes.
Jeg gik også lige en runde med kameraet. For jeg syntes i skal se, at der er kommet "fejlfarver" imellem mine Tulipaner.

Tulipaner.
Men det er med fuld overlæg. For jeg er nemlig lidt for meget kontrolfreak, også er det nødvendigt, at jeg prøver, at udfordre mig selv engang imellem. Men det var faktisk meningen, at der skulle være flere af de gule (oh gys oh gru), og orange. Men de er væk! Pist borte....nogen har spist dem! Nå skidt. Jeg må lægge flere til efteråret.

Tulipaner og Scilla.
På en eller anden måde kan jeg godt lide blandingen i alt sin grimhed.... ja det er i hvertfald kønnere en Mortens hæslige parabol ;-D

Tulipaner, Scilla og en enkelt Mælkebøtte.
Jeg er vild med Scillaer. De dækker jorden godt om foråret, med deres blade inden stauderne vokser op. Også er de jo smukke at kigge på.




Nå men i morgen har Morten fri, også går vi i gang med at klargøre jorden, hvor der skal være græsplæne. Så håber jeg ikke det regner alt for meget.

Ha´en god aften.
Hygge fra Mamse.

Åh for pokker da jeg glemte da lige, at vise min nye Geranium "Espresso". Den er sprunget ud!

Geranium "Espresso"

24 kommentarer:

  1. Jeg skal da ellers lige love for, at du får noget fra hånden. Super fine billeder du viser idag, jeg tror vi alle har brug for nogle "fejlfarver" for at det hele ikke skal gå hen og blive kedeligt ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja nu er jeg efterhånden ved, at være godt tilfreds. Der var ellers et tidspunkt, hvor jeg var begyndt at blive lidt stresset over alt det der skulle ordnes i haven. Og jeg kan jo ikke holde til så meget af gangen, så det tager jo noget længere tid, end hvis jeg bare kunne knokle på.
      Meeeeen nu ligner det snart en have ;-D
      Nemlig Heidi, der må gerne ske noget uventet i en have. En blomst i en sjov, helt-hen-i.vejret-farve, en sjov figur, eller noget andet der lige får en´til at spærre øjnene op :-D

      Slet
  2. Heldigt at du fik din hyld, nåe ja og en masse andet godt. Den er fin din Geranium Espresso.
    Jeg har også en høj i haven (skråning) og ingen gode råd fra mig. Det er svært at balancere, men
    det lykkedes alligevel, at få den ordnet. Men min plan er nu, at den skal være så tilvokset, at den passer sig selv - med bl.a. geranium, som lukker godt af for skvalderkål og andet hidsigt ukrudt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja rød hyld er åbenbart noget planteskolerne sælger meget af i øjeblikket.
      Blomsten på min Geranium er lys lilla det er lidt svært at se, men jeg kunne ikke få den rigtige farve frem på billedet uanset, hvordan jeg forsøgte at tage billedet. Det var ellers meningen at jeg ville klippe blomsterne af!!! fordi de ikke passer i farven i bedet, men jeg kan simpelthen ikke nænne det.
      Vores skråning er heldigvis ikke højere end, at jeg kan nå helt øverst op nede fra jorden. Det er meningen, at der skal plantes et par buske mere, for at der er noget der "forankre" jorden i dybden. Også skal der være noget bunddække udenom netop for, at holde på jorden, OG skygge for ukrudtet. Men hold op der er mange m2. jord på sådan en skråning selv om den ikke er så høj. Så det kommer til, at tage noget tid at få alt jorden dækket.

      Slet
  3. Så mangler jeg bare billeder fra frugthaven :O) Men pyt, de andre var også fine. Heldigt at du fik fat i hyld, jeg er på venteliste på planteskolen :( Måske jeg skulle et smut til Plantorama? Viborg?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæ hæ sorry, skal nok tage et billede oppe fra frugthaven når det bliver tørvejr ;-D
      Du kan godt køre til Plantorama i Viborg, de har et par stykker tilbage, men det er ikke dem med fligede blade, hvis det var den du ville have? (Men der er røde hyld)
      Det er åbenbart noget der sælger godt for øjeblikket. Det forstår man jo godt, for de er altså smukke. Glæder mig SÅ meget til den bliver rigtig stor.

      Slet
  4. Plantorama er altid et besøg værd. jeg må tilstå, at jeg også har en svaghed for blandede tulipanbede. Der kan godt gå for meget Bo Bedre i tone-i-tone bedene efter min smag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha ja jeg er VILD med Plantorama. De har så mange smukke ting til haven. Desværre er de også ret dyre, men jeg nyder bare at kigge, og drømme ;-D
      Her kan jeg godt lide, at have en nogenlunde fast farveholdning i bedene, men det kommer aldrig til, at ligne noget fra Bo bedre, dertil er grunden vist lidt for vild og "rodet" ;-D ha ha... Derfor er det også vigtigt, der er noget med orden, nemlig bedene :-D Meeen tit så sniger der sig en plante ind i et bed som slet ikke passer ind, også går der lidt kuk i den hæ hæ....

      Slet
  5. Godt du fik din hyld, og den parykbusk kan Morten da ikke være ked af, den er så skøn. Den skal nok vokse til, men at plante på en skråning er svært, det kan jeg godt forstå. Håber de vil gro der.
    Geranium Espresso ser fin ud, og det gør tulipanerne også, selvom det måske er lidt broget :o)
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha jeg er sikker på Morten vil vænne sig til den, og måske med tiden komme til, at holde af Parykbusken. Jeg synes jo den er så smuk med de røde blade, hvordan kan man undgå at elske den? :-D
      Jeg håber godt nok også den vil gro der, ellers må den jo flyttes.
      Geranium "Espresso" er da rigtig fin med sin små blomster. Men de er lyse lilla! Det var meningen jeg ville klippe blomsterne af, fordi de ikke passer ind i bedet, men jeg nænner det simpelthen ikke :-D Man er jo blomsterelsker ;-D

      Slet
  6. Omkring dine rosenbuer har vi her hos os fundet en billigere metode, og meget holdbar, så hvis du har lyst kan du skrive til mig på raben68@stofanet.dk så skal jeg give dig opskriften :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak det kan da godt være jeg gør det :-D Lige pt. bliver de sat fast til mit kastanjehegn, også håber jeg det holder til jeg får fundet noget mere holdbart.

      Slet
  7. Jeg vil også have en rød hyld!
    Jeg vil også have en Parykbusk!
    ....men jeg ved bare ikke hvor jeg skal plante dem!!

    ps: kom til plantemarked i Silkeborg på søndag og få en sludder med mig ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha Susanne, det er ikke sådan når man har pladsproblemer. Og det er jo af den alvorlige slags! når man ikke kan få plads til de træer og buske man så gerne vil have ;-D
      Jamen det kan da godt være jeg tager en tur til Silkeborg på søndag. Har du en bod, eller skal du bare "snuse" til alt det du ikke har plads til? ;-D ha ha...

      Slet
    2. Jeg stiller op med en bod :O)Skal have solgt nogle planter så jeg har plads til noget nyt ;O))

      Slet
    3. Neeeej, hvor spændende :-D Jamen altså...... jeg vil lige som om ikke jeg/vi kan komme afsted. Det kunne være SÅ hyggeligt, at møde "moderen" til mine små Hostaer ;-D

      Slet
  8. Jeg har også købt en fliget hyld den er så svær at opdrive.
    Det er så dejlig med sådan en blog fordi!!!!!!!!!!!!!!!den Espresso er jeg da nødt til at eje til mit purpurbed.

    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har Espresso til salg!!

      Ellers syntes jeg rigtig godt om 'Elisabeth Ann' Den beholder den brune farve hele sommeren. Espresso bliver grønlig i bladene ud på sommeren!!

      Slet
    2. Det er nemlig rigtig Margrethe. Jeg har også kigget flere steder på nette efter hylden, og der har den været udsolgt. Som sagt var den også udsolgt på vores lokale planteskole, så jeg føler mig rigtig heldig, at jeg lige fandt den i Plantorama :-D Ja "Espresso" er rigtig lækker. Man må sige indtil videre så har de mørkbladet planter jeg har tilføjet mit trærodsbed virkelig "samlet" bedet på bedste vis.
      Susanne har du "Elisabeth Ann" med til Silkeborg? Den lyder som en plante man/jeg skulle kigge nærmere på ;-D

      Slet
    3. Jeg har lige købt en rød hyld med fliget blade på Jebjerg planteskole til 11o kr :O) Så nu er jeg GLAD :O)

      Slet
    4. Det kunne jeg egentlig godt have Marianne :O)Jeg pakker sådan lidt tilfældigt. Men jeg har mange Geranier med i år :O)

      Jeg har en hyld med fligede blade. Barken ligner kork. Den er faktisk rigtig flot. Jeg har spekuleret på om ikke man kan lave stiklinge af den??

      Slet
    5. Marlene; Tillykke med dit nye køb :-D Godt du fik fat i en´ ;-D Ja tænk at man kan blive så glad for en plante? ha ha....
      Susanne; Det lyder godt, så er jeg jo næsten nødtil at tage et smut til Silkeborg ikk´ ;-D Så kan jeg tage ned og besøge mine sønner (og mit nye lille barnebarn) bagefter :-D
      Altså sådan noget med, at prøve, at lave stiklinge af forskellige planter det er jo sådan noget jeg synes er rigtig spændende. Det er da bare at forsøge så finder du ud af det. Så vil jeg gerne høre, hvis det lykkedes for dig :-D

      Slet
  9. Åh den hyld er da for lækker... hvor høj kan den blive? Det ku godt være noget jeg sku ha i min have... jeg skriver den lige på listen ;o)
    Det lyder til at din frugthave er rigtig hyggelig - mon ikke der kommer billeder ;o)
    Gode køb du gjorde idag... man kan jo ikke køre forbi sådan et sted uden at ha noget med hjem... heller ikke selvom det er noget manden ikke vil ha ind i haven ;o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hylden kan blive ca. 3 m. så den er ideél et sted den ikke må blive for stor. Den får lyserøde blomsterskærme, men man skal ikke regne med det store udbytte i bær, da den mest er til for prydværdien. (Det gør heller ikke noget for vi har mange hyldetræer ovre i vores vildnæs.)
      Jamen jeg syntes da at min frugthave er blevet rigtig hyggelig. Nu skal jeg bare lige have en bænk derop, og monteret mit solcellespringvand, til whiskeytønden, der står deroppe. Så bliver der noget for alle sanser.
      Synet med farvestrålende roser, klematis, lavendler, Asters, Margueritter, osv.
      Duft fra roserne, lavendlerne og Phlox, lyden fra det rislende vand og kvidrende fugle, og lækre jordbær man kan "nippe" af indtil frosten kommer. Ja og æbler og pærer når træerne begynder, at give frugt.
      Morten har´fået afvide jeg har købt Parykbusken, men han har ikke brokket sig ;-D

      Slet