fredag den 6. januar 2012

Det første bed.

Det er vist kun godt der er lidt pause i havearbejdet lige nu, for jeg har jo en have der skal planlægges.
Jeg har rigtig mange ideér. Heldigvis. For det så da sløjt ud, hvis ikke jeg havde den ringeste ide om, hvordan alt den dejlige jord skulle udnyttes.
Da jeg for 4 år siden lærte min kæreste, at kende, boede jeg i lejlighed. Med lukket altan :-( Ikke ligefrem lykken for en, der elsker at rode i jorden, så og plante om.
Da jeg så haven for første gang var den dækket af sne, så det var ikke så meget jeg kunne se. Udover at den var forholdsvis stor (ca. 1200 m2)
Foråret kom, og jeg undrede mig over, hvordan man kunne bo sådan et skønt sted, i en lille by, men alligevel ude på landet. UDEN at udnytte den skønne plads udenfor.
Jeg kunne jo straks se muligheder ;-D hæ hæ hæ..... nu ville jeg jo ikke skræmme den stakkels mand så jeg spurgte bare om han aldrig savnede at have blomster.
Nææææ det mente han ikke, og desuden så havde han blomster når hans krydderurter, de 3-4 stykker han havde, blomstrede.
Selv om det kriblede ufatteligt i mine fingre, rørte jeg ikke hans have det første år.........men SÅÅÅ året efter var han vist træt af, at høre om hans ukrudt, og ubrugte jord, at jeg allernådigst fik lov til, at ordne "bedet" ude foran huset.
Det var fyldt med skvalderkål, og senegræs. Sådan som det ser ud til højre, så det ud over det hele. Det tog noget tid at ordne. Nærmere bestemt 1½ mdr.!!! Ja det er længe, men jeg boede jo stadig i min lejlighed, og kørte frem og tilbage en´gang om ugen, også skal jeg jo holde mange pauser. Min ryg har det jo ikke så godt. Men jeg fik det ordnet, også så det pludselig sådan her ud;



Bedet efter det var blevet renset, og der var blevet plantet lidt forskelligt blomster, og stedsegrønt.
 Efter det første bed var færdigt fik jeg afvide, at jeg bare kunne slå mig løs, og lave have. Jeg går ud fra, at bedet dermed var godkendt. YES det var ikke det værste der kunne ske for mig.
Det næste bed jeg lavede var "Hjørnebedet". Jeg var tyvstartet mange måneder i forvejen, og havde sået Studenternelliker. Så de var faktisk klar til at komme i jorden.


I bedet kom der udover Studenternelliker, også Campanulaér, Potteroser, Lavendler og Husløg.
Da det voksede lidt til kom det til, at se sådan ud;                                                                                                  
Den smukke hvide blomst er en Ismene, jeg fik af min søster og svoger.
                         

Så nu er det vist sengetid, og i får ikke mere for den 25´øre.
Sov godt alle sammen.


3 kommentarer:

  1. Det var godt, at du fik "hul på bylden" og kom igang med bede foran huse. Det er blevet et rigtigt dejligt bed og kan godt forstå, at han fik tilllid til, at du har grønne fingre.
    Det må være skønt med sådan en stor og jomfruelig have at gå igang med. Og så er det jo god træning med de rigtige arbejdsstillinger og tilpasse doser.
    Det bliver altså rigtig spændende at se, hvad du har af planer - rigtig god fornøjelse :-)

    SvarSlet
  2. Det ser fantastisk ud, ja her er det jo så lige omvendt, jeg er flyttet fra hus til lejlighed.savner endnu ikke haven, men den var japansk inspireret, så var temmelig nem at holde.det tog osse mange år at få den sådan.Manden er/var brolægger så han stod for det tunge og jeg stod for planter og klipning af træer.Måske jeg engang kan finde lidt billeder.Hvis det er tilladt.

    SvarSlet
  3. @Majer; Tak skal du have. Ja det er nok begrænset, hvad du kan have på din altan. Det kan anbefales med en kapilærkasse med tomater for der bliver psykovarmt derude ude om sommeren ;-D Alt er tilladt for dig søde. Aner bare ikke hvordan man gør. Ellers kan du da bare ligge dem på din Facebook profil, så kan jeg jo kigge dem der. Men hvis jeg kender dig ret, så har den været rigtig flot din have :-D

    SvarSlet