tirsdag den 1. oktober 2013

Nye beslutninger i haven.

Du kender det garanteret godt, nogen gange må der nye ideer til, også sådan er det også her.

Da vi for 2 år siden fik haven planet ud, og lavet om, var det ikke fordi jeg skulle have flere bede at holde, men at gøre det nemmere at ordne og gå ude i haven.
Haven skrånede nemlig ret meget, og jeg har lidt svært ved at gå hvor det er ujævnt, og hvor der er for meget stigning i niveauet. Så vi blev enige om at den skulle planes ud.
Men hensyn til niveauet i haven er det også blevet nemmere at gå rundt, men nu er der jo pludselig blevet MEGET der skal holdes.... ja også faktisk også mere end jeg magter.
Jeg har fornemmelsen af at jeg hele tiden er bagefter, og når jeg ikke lige ligger i sengen og plejer mit sølle skrog, så knokler jeg for at nå det jeg skulle have ordnet imens jeg lå i min seng. Så efterhånden er nogle dele af haven blevet en plage for mig, og sådan skal en have jo helst ikke være.  Jeg elsker jo min have, men vil også gerne have tid og mulighed for at nyde den.
Derfor kom den nye ide til os (ja i virkeligheden var det Morten der fik ideen) i søndags da vi var ude og handle, og vi faldt over billige planter.
Vi købte dem dog ikke, jeg var nemlig ikke helt enig, men snakken gik da vi kom hjem, hvor vi vendte og drejede ideen, indtil vi blev enige.
Så mandag morgen tog jeg bilen og kørte af sted.
Vi havde nemlig set i Super Brugen, at de havde 3 stk. Efeu til 10 kr. Så vi var blevet enige om, at indkøbe 60 stk. og se hvor langt de ville række.
Meningen med alle de Efeu er så, at alle planter på nær buskene skal fjernes fra de store skråninger, og Efeuen skal så plantes som bunddække. Som HELST skal dække hurtigst muligt !!!
De planter der bliver flyttet skal så andre steder hen.
Jeg er HELT klar over at Efeu kan blive besværlig, (det var også derfor jeg var lidt imod) særligt hvis man vil have den væk igen, men på den anden side så er det også dødbesværligt, når man ikke kan gå pga. rygsmerter, eller bruge sine hænder pga. smerter i håndleddene.
Så beslutningen er taget, og er nu ved at blive ført ud i livet. Det har jeg så brugt nogle timer på i går, og i dag. Heldigvis har vejret artet sig fra sin flotteste side :-D
Dette indlæg er altså ikke ment som en klagesang, men mere som en forklaring på hvordan det også er at have en have. At man nogle gange er nød til at revurdere sine planer af en eller anden grund.



Arbejdet skrider frem af. Mangler lige at flytte den sidste Lamium maculatum.

Hovsa, nåe ja jeg fik min havenisse til at hente 2 stk. Paradisæbletræer, Malus "Red Sentinel" til mig, som du kan se til højre i billedet :-D  Da jeg så dem i søndags faldt jeg helt og aldeles for de små fine røde æbler, men jeg havde ikke selv plads til dem i min bil da jeg var af sted efter planter.
Træerne hjalp vi hinanden med at plante.



Paradisæbletræ, Malus "Red Sentinel".

Langt om længe er min ene Dahlia begyndt at blomstrer, den anden jeg har tror jeg ikke når det inden Dahliasæsonen er slut igen.



Dahlia. Navnet er væk.


Rørblomst, Penstemon.

Bedst som man tror nu er sæsonen for blomster ved at være slut, får man sig en overraskelse.
Oppe i Mortens "krydderurtebed" blomstrer nu igen den røde Rørblomst, jeg plantede i sommers.

Nå men nu er det vist snart ved at være sengetid. I morgen regner jeg med at forsætte mit arbejde med at få flyttet de sidste planter fra skråningerne, og få plantet de sidste Efeu. Heldigvis har de igen lovet godt vejr, så det er bare med at benytte sig af.
Sov godt når du når dertil.
Nat nat fra Mamse, og de trætte havemisser :-)



Ja det er ikke kun mig der er træt når jeg har været i haven i nogle timer.
Fede Dorit har hjulpet mig med at grave plantehuller ;-D

14 kommentarer:

  1. Helt ærligt, så tror jeg, efeu på din skråning bliver rigtig flot, faktisk måske flottere end en beplantning af mange forskellige planter.

    SvarSlet
  2. Fin erkendelse. Haven skal passe til ens fysiske formåen, så den vedbliver at bringe glæde og helse og ikke stress jag. Når du genbruger planterne andre steder, kan du blive ved med at nyde dem :) Efeuene skal nok dække skråningen i løbet af et par år. Der er selvfølgelig noget lugearbejde indtil da, men derefter lukker bedet til og bliver en fin, grøn mur. Pøj pøj med projektet :)

    SvarSlet
  3. Jeg tror også, det bliver godt Mamse, det ser også ud til at være en streng skråning at passe, så det var en god beslutning.
    Sov godt.

    SvarSlet
  4. Sådan skal det lyde!! Vi bliver nødt til at erkende vores begrænsninger, det giver større glæde på den lange bane. Efeu på skråningen tror jeg også kommer til at blive rigtig godt og de to smukke paradisæbler gør lige det sidste. God beslutning og god arbejdslyst til jer. :o)

    SvarSlet
  5. tjaaaa. der skal nyt til en gang imellem :) - mon ikke at det bliver flot om et års tid :)

    SvarSlet
  6. Hej Marianne.God beslutning i har taget......er helt sikker på at det bliver rigtig godt,når efeuene får dækket hele skråningen.
    Haven skal jo også være til nydelse.....ikke kun til ydelse.
    Har selv svært ved at begrænse alle mine bed.....spørg bare min mand.
    Jeg har lige vist mit nye Høneballebed.....et rhodobed med trædesti.
    Men nu er det også slut for i år med nye bede.
    Så tiden går med at klippe ned og flytte om på stauderne.
    Håber du må få en rigtig dejlig solskinsdag knus Jette

    SvarSlet
  7. Det lyder som en rigtig god beslutning og et stort skridt på vejen til kun at nyde haven og havearbejdet. Der er nok af ting i vores hverdag, som vi kan få dårlig samvittighed over. Vi harbesluttet, at vi ikke vil have stress over haven, men jeg skal da gerne indrømme at jeg helst vil have besøg af folk der kender os og bærer over med alle vore ufuldendte projekter og bunker af sten og jord og grus m.m. Så helt fri for havestress er jeg nok ikke endnu.
    Pøj pøj med projektet.

    SvarSlet
  8. Uhh ja det kender jeg godt :o) selv om min mand ikke altid synes det ser sådan ud, så prøver jeg også at gøre haven nemmere at holde (jeg har lige udvidet to bede, det synes min mand ikke er at gøre det nemmere... hehe )
    Jeg tror du bliver rigtig glad for beslutningen, og jeg synes efeu er flot, så det skal nok blive godt :o)
    Og de der paradisæbletræer... nøj de er søde :o)

    Ha en go dag...

    SvarSlet
  9. Hejsa, så fandt jeg frem til din Blog, som jeg glæder mig til at følge :-) det er en skøn have du har og et drivhus så flot. Uhhh hvor jeg kan følge dig i det med at ikke kunne nå det i haven man gerne vil og jeg tror du har taget den rigtige beslutning med efeu, samtidig så får du jo en skåning der er smuk grøn hele året.
    De paradis æbletræer kan jeg godt blive helt misundelig på (på den gode måde) sådan et par ønsker jeg mig også.
    De er helt skønne.
    De bedste havehilsner her fra.
    Linda fra Casa Asti

    SvarSlet
  10. Oh my goodness! Incredible article dude! Thanks, However I am
    encountering problems with your RSS. I don't know the reason why
    I cannot join it. Is there anybody else getting identical
    RSS issues? Anyone who knows the solution will you kindly respond?
    Thanx!!

    my site - cenaless, http://www.pnnatives.com/how-to-lose-weight-fast-14-things-you-may-do-to-lose-weight-quickly,

    SvarSlet
  11. She'll also be morе in a posіtion tο share heг lifetime
    if tҺis is condսcted. It iѕ to see Һoԝ you, their ƿrospective date, respondѕ to a
    difficult stimuluѕ. On Monday, May 19, Mars stations to turn dirеct іn Libra as Saturn and Jupiter's tгine bеcomes exact.


    Here іs my homepаge: What Men Secretly Want PDF

    SvarSlet
  12. bookmarked!!, I love your site!

    Chefk out my page :: personal injury lawyer Reviews

    SvarSlet
  13. Massachusetts has foreclosure laws that are exceedingly favorable to homeowners, and the Massachusetts Attorney General has been vigorously enforcing these laws against big lenders.
    Massachusetts Foreclosure Attorney

    SvarSlet
  14. That is an extremely smart written article. I will be sure to bookmark it and return to learn extra of your useful information. Thank you for the post. I will certainly return.

    SvarSlet